مفاهیم صنعت گردشگری

مفاهیم صنعت گردشگری

آشنایی با مفاهیم صنعت گردشگری برای اکثر افراد جامعه اهمیت دارد و ما در مجله گردشگری " شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری موج نیلی کاسپین " شما را با مفاهیم مطرح شده در صنعت گردشگری همانند گردشگری طبیعت و اکوتوریسم آشنا می نماییم . در این مطلب ، مفاهیمی که بیشتر به محیط طبیعی و حیات وحش مربوط بوده را برای شما باز می کنیم ، اگر شما هم به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید .

صنعت گردشگری و اکوتوریسم

·         گردشگری طبیعت و اکوتوریسم چیست ؟

·         گردشگری تجاری چیست و چه نقشی در صنعت گردشگری دارد ؟

·         گردشگری کشاورزی چیست و چرا طرفدار دارد ؟

آشنایی با انواع مشاغل صنعت گردشگری

مفاهیم صنعت گردشگری در مورد طبیعت با مسافرت ، ارتباط نزدیکی دارد که از زمان آغاز تمدن بشری ، این موضوع پدیده ای انسانی بوده است ، گردشگری در طبیعت ، عاملی حساس در زنده ماندن انسان ، کشف طبیعت و شناخت ناشناخته هاست . در اوایل دوران زندگی بشر ، انسان ها به عنوان قبایل ابتدایی در جستجوی شکار و غذا به مسافرت رفتند و بعدها ، با توسعه فعالیت های کشاورزی و یک جانشینی ، مکان ها و پایگاهی ایجاد شد که خود مقصدی برای مسافران گردید و سپس جنبش انقلاب صنعتی باعث شد تا مقصد های مختلفی را برای سفر و گردشگری مطرح کنند ، پس از آن شیوه مسافرت تغییر پیدا کرد و آسان تر و ایمن تر شد.

·         طبیعت گردی مفاهیم صنعت گردشگری

انواع مختلف گردشگری

گردشگری و خدمات این صنعت را برای کسانی که قصد تحصیل در این زمینه و یا کار در این زمینه دارند تعریف می نماییم .  صنعت گردشگری ، نوعی صنعت خدماتی است که ترکیبی از بخش های اقتصادی مختلف است که به ارائه خدماتی هم چون مسکن و اقامت ، غذا ، نوشیدنی ، حمل و نقل و خدمات تفریحی می پدازد و با صنعت توزیع و خدمات فروش اجناس و خدمات همکاری می کند . صنعت گردشگری در کنار اصطلاحاتی همانند بهره وری ، درآمدزایی و اشتغال ، رشد اقتصادی ، توسعه اجتماعی و غیره استفاده می شود اما هیچ کالایی مانند دیگر تولیدات صنعتی تولید نمی کند که بتوانید آن را خریده و با خود به خانه تان منتقل کنید .

از این رو ، گردشگری یک صنعت مهمان نوازی و یک پل بین مردم مختلف دنیاست ، صنعت گردشگری بیشترین استفاده را از مردم به نسبت دیگر صنایع دارد و سهم ارزشمندی را در اقتصاد جهان از آن خود کرده است .

·         طبیعت گردی انواع مختلف گردشگری

مفاهیم مختلف در صنعت گردشگری

·         اکوتوریسم : ( Eco-tourism ) صنعت گردشگری که تاثیر مینیمالیستی و کمی بر محیط طبیعی شکننده داشته باشد و بر فراهم نمودن طبیعتی بر پایه تجربیات گوناگون تمرکز استوار است  .

 

·         گردشگری اخلاقی: ( Ethical Tourism )  از دیگر مفاهیم صنعت گردشگری است که به مفهوم گردشگری در یک مقصد مشخص که به مسائل اخلاقی می پردازد و برایش اهمیت دارد ، برای مثال بی عدالتی اجتماعی ، حقوق بشر ، رفاه حیوانات و یا محیط زیست از جمله نقاط توجه گردشگری اخلاقی است .

·         گردشگری محیط زیست (Environmental tourism)  : گردشگری که در محیط های طبیعی اتفاق می افتد و تاکید بر فهمیدن و حفظ محیط طبیعی دارد .

·         ژئوتوریسم ( Geotourism ) : مفهوم دیگری در بین مفاهیم صنعت گردشگری و توریسم است که ویژگی جغرافیایی یک مکان را مد نظر دارد . از محیط طبیعی گرفته تا میراث تاریخی ، زیبایی شناسی ، فرهنگ و رفاه ساکنان آن را هم در بر می گیرد ( بر پایه تعریف مجله نشنال جئوگرافیک )

·         گردشگری طبیعت : ( Nature Tourism ) سفر مسئولانه به مناطق طبیعی ، که محیط زیست را حفظ می کند و رفاه مردم محلی را بهبود می بخشد ( منبع : پارک تگزاس و حیات وحش )

گردشگری پایدار مفاهیم صنعت گردشگری

·         گردشگری مبتنی بر طبیعت ( Nature-based tourism ) : اصطلاح گسترده ای که تمام تجارب مفاهیم صنعت گردشگری را در محیط های وحشی و طبیعی در بر می گیرد ، گردشگری مبتنی بر طبیعت شامل تمام اشکال گردشگری است که از محیط های طبیعی نسبتا دست نخورده با جاذبه های مختلف و محیط های اولیه ، تشکیل شده است که این مفهوم از صنعت گردشگری می تواند شامل فعالیت های فکری ، هیجانی و غیر مخربی باشد که به نوبه خود می تواند شامل اکوتوریسم و گردشگری حفاظتی ( conservation tourism ) نیز به شود .

·         گردشگری فقر زدا: ( Pro-poor Tourism )  گردشگری که نتیجه آن افزایش سود خالص برای مردم فقیر در یک مقصد گردشگری است .

·         گردشگری مسئولانه : ( Responsible Tourism ) گردشگری که منافع جوامع محلی را به حداکثر ظرفیت آن برساند؛ عوام منفی اجتماعی یا محیطی را به حداقل برساند و به مردم محلی کمک کند تا فرهنگ های شکننده و زیستگاه ها و گونه ها را حفظ نمایند .

·         گردشگری پایدار ( Sustainable Tourism ): گردشگری که تاثیرات اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی کامل و جامعی برای زمان حال و آینده خود به همراه داشته باشد. به نیازهای بازدیدکنندگان، صنعت های مختلف، محیط زیست و جوامع میزبان نیز رسیدگی می کند . البته کسانی که در رشته گردشگری و جهانگردی تحصیل می کنند ، در منابع مختلف تعریف متفاوتی را برای این نوع مفهوم صنعت گردشگری پیدا خواهند کرد هر چند که مجموع مفاهیم هر یک از این تعاریف ، یکسان است .

·         گردشگری حیات وحش ( Wildlife tourism ) : از دیگر مفاهیم صنعت گردشگری است که ارتباط نزدیکی با حیات وحش و طبیعت را فراهم می کند   .

گردشگری فقر زدا

اصول اکوتوریسم

اکوتوریسم در مورد ادغام حفاظت ، جوامع مختلف و سفرهای پایدار است ، این مفهوم در بین مفاهیم صنعت گردشگری بدان معنی است که افرادی که در فعالیت های اکوتوریسمی شرکت می کنند ، باید اصول اکوتوریستی زیر را بپذیرند و رعایت کنند :

·         به حداقل رساندن اثرات فیزیکی ، اجتماعی ، رفتاری و روانی در محیطی که به آن وارد می شوند

·         ایجاد آگاهی و احترام نسبت به محیط زیست و فرهنگ منطقه مورد نظر

·         ارائه تجربیات مثبت برای هر دو طرف بازدید کننده و میزبان

·         ایجاد کننده مزایای مالی مستقیم برای حفاظت آن منطقه

·         تولید مزایای مالی هم برای مردم محلی و هم برای صنایع کوچک و تولید کنندگان خصوصی

·         تجربیات به یاد ماندنی را برای بازدیدکنندگان به وجود می آورد در نتیجه به افزایش حساسیت افراد نسبت به محیط زیست اطرافشان ، فرهنگ مورد بازدید و اجتماع میزبان ، کمک می کند .

·         طراحی ، ساخت و بهره برداری از تأسیساتی که کمترین اثر را در محیط به جای بگذارد .

·         حقوق و اعتقادات معنوی مردم بومی در جامعه بازدید شونده را به رسمیت بشناسد و با همکاری آن ها برای ایجاد توانمند سازی افراد کار کند .

·         اصول اکوتوریسم

تفاوت میان اکوتوریسم و گردشگری طبیعت ، گردشگری پایدار و گردشگری مسئولانه

اکوتوریسم یکی از مفاهیم صنعت گردشگری این گونه تعریف می شود : “سفری مسئولانه به مناطق طبیعی است که محیط زیست را حفظ می کند و زندگی مردم محلی را بهبود می بخشد ، در حالی که “ گردشگری طبیعت ” به سادگی سفر به مناطق طبیعی را توصیف می کند . اکوتوریسم نوعی از گردشگری مبتنی بر طبیعت است که از جوامع محلی و مقصد های زیست محیطی ، فرهنگی و اقتصادی بهره مند می شود . اکوتوریسم نشان دهنده مجموعه ای از اصول و قوانین است که در جوامع مختلف جهانی موفقیت آمیز بوده و توسط صنایع گسترده و پژوهش های علمی پشتیبانی می شود . اکوتوریسم ، زمانی که بر اساس این اصول ، به درستی اجرا می شود ، مزایای توسعه گردشگری اجتماعی و محیط زیستی را نشان می دهد .

همانند اصطلاح اکوتوریسم ، کلماتی مانند گردشگری پایدار و گردشگری مسئولانه در بین مفاهیم صنعت گردشگری و در مفهوم توسعه پایدار با کلمه “پیشرفت” هم ریشه اند . با این حال پیشرفت با معنی “به نیازهای حال حاضر رسیدگی شود ، بدون اینکه به توانایی و نیازهای نسل های آینده فکر شود ( کمیسیون برونتلند ، 1987) استفاده می شود . با توجه به این مفهوم ، گردشگری پایدار در سال 1992 با مفهوم زیر در دستور کار قرار گرفت : ( نیازهای گردشگران حاضر و مناطق میزبان را در حین حفاظت و افزایش فرصت ها برای آیندگان تعیین می کند )

·         گردشگری محیط زیست

تعریف مفهومی که در UNWTO برای گردشگری پایدار ارائه شده

در بین تمام مفاهیم صنعت گردشگری که بیان شد ، رهنمود هایی که برای توسعه گردشگری پایدار و شیوه های مدیریتی آن ارائه می شود ، قابل تعمیم به همه ی انواع گردشگری در همه نقاط جهان است . اصول گردشگری پایدار به جنبه های زیست محیطی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی توسعه صنعت گردشگری اشاره دارد و باید تعادل مناسبی بین این سه شاخه برای تضمین ثبات دراز مدت آن ایجاد کرد .

بنابراین می بایست در گردشگری پایدار ، باید تمام کارهای زیر را در بر بگیرد :

استفاده بهینه از منابع زیست محیطی که یک عنصر کلیدی در توسعه گردشگری است . همچنین باید به حفظ فرآیندهای مهم زیست محیطی یک منطقه و کمک به حفظ میراث طبیعی و تنوع زیستی آن محیط زیست کوشید .

احترام به فرهنگ و روابط اجتماعی جوامع میزبان را باید جدی گرفت ، جامعه میزبان باید میراث فرهنگی منطقه و زندگی بومی خود را حفظ کند و ارزش های سنتی را نگاه دارد . همچنین به درک متقابل و بالا بردن ظرفیت بین فرهنگ های مختلف کمک نماید .

اطمینان از صرفه اقتصادی طولانی مدت ، ارائه مزایای اجتماعی و اقتصادی را برای تمام سهامداران ، توزیع مساوی اقتصادی بین جوامع مختلف ، از قبیل اشتغال پایدار و فرصت های کسب درآمد و خدمات اجتماعی بهتر برای تمام جوامع میزبان و افراد موجود در آن و به طبع این موضوع کمک به کاهش فقر .

توسعه گردشگری پایدار نیاز به مشارکت آگاهانه همه کسانی دارد که در این وسط سود می برند و با آن مرتبط هستند . همچنین نیاز به رهبری قوی سیاسی برای تأمین مشارکت گسترده و ایجاد نظم عمومی دارد ، دستیابی به نمود مفهوم گردشگری پایدار یک فرآیند مداوم است و نیاز به نظارت مستمر بر روی اثرات آن دارد . هر زمان که لازم باشد ، باید سریع اقدامات پیشگیرانه و یا اصلاحی لازم برای تغییر روند کار آن انجام گیرد .

در بین مفاهیم صنعت گردشگری که داریم ، گردشگری پایدار باید سطح بالایی از رضایت گردشگران را هم حفظ کند که تجربیات معنادار و به یاد ماندنی را برای گردشگران فراهم می آورد . آگاهی بیشتری به گردشگران ، در مورد مسائل انرژی و زندگی پایدار بدهد و ترویج شیوه های گردشگری پایدار را در میان آن ها فراهم سازد .


خرید بلیط هواپیما

بدلیل گذشت 15 دقیقه از زمان آخرین بروز رسانی باید جستجوی خود را تکرار نمایید.


جستجوی جدید
×

راهنمای نصب اپلیکیشن iOS

English العربی

1. در مرورگر سافاری در نوار پایین همین صفحه این دکمه را فشار دهید :

2.در منو باز شده ردیف پایین را به سمت چپ بکشید (در iOS13 به سمت بالا بکشید) و این دکمه را فشار دهید :

3. در بالای صفحه این دکمه را فشار دهید :

4. پس از بستن مرورگر، آیکون اپلیکیشن به گوشی شما اضافه شده و آماده استفاده میباشد.

1.في أسفل متصفح Safari ، انقر فوق :

2.في القائمة المنبثقة ، اسحب الصف السفلي إلى اليسار (iOS13 اسحب إلى أعلى) واضغط على هذا الزر:

3. في الجزء العلوي من الشاشة ، اضغط على هذا الزر:

4. بعد إغلاق المتصفح ، أيقونة التطبيق على الهاتف لقد أضفت وجاهزة للاستخدام.

1. In the toolbar on the bottom of the Safari browser, click on :

2. Select the :

3. In the next step, in the top right corner, click on :

4. A shortcut of the app will appear on your home screen, and the app is ready to use.