قوانین بار مسافر
- میزان بار رایگان :
حمل 20 کیلوگرم بار و توشه برای مسافران پروازهای داخلی و 30 کیلوگرم برای مسافران پرواز های خارجی رایگان می باشد که اگر بار و توشه شما بیش از این مقدار می باشد برابر لیست ذیل به ازای هر کیلو اضافه بار دریافت می گردد .
- اضافه بار :
اگر وزن بار مسافر بیش از میزان بار رایگان باشد مسافر باید متناسب با مسیر خود اضافه بار پرداخت نماید .
در صورت وجود اضافه بار ضروری است بسته بندی بارها حداکثر در بسته های 25 کیلویی صورت پذیرد، در صورت بسته بندی بیشتر از 25 کیلو امکان پذیرش وجود ندارد .
اگر وزن بار مسافر بیش از میزان بار رایگان باشد مسافر باید متناسب با مسیر خود اضافه بار پرداخت نماید .
- بار دستی همراه مسافر :
ابعاد ساک دستی مجاز و رایگان همراه باید به گونه ای باشد که به راحتی در زیر صندلی و یا محفظه مخصوص در بالای سر مسافر قرار گیرد ، این ابعاد نبایستی از 56 سانتی متر( طول ) 45 سانتی متر(عرض) و 25 سانتی متر ( ارتفاع ) و همچنین مجموع ابعاد نباید از115 سانتی متر تجاوز کند ، حداکثر میزان وزن مجاز برای مسافرین 6 کیلوگرم می باشد و هرمسافر تنها مجاز به حمل یک بسته به داخل کابین هواپیما می باشد و بقیه ملزومات همراه مسافر در حد قید شده در بلیت مسافر است .
- وسایل مجاز و قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما :
کیف دستی ، بارانی یا پالتو ، پتوی کوچک مسافرتی ، چتر یا عصا ، دوربین عکاسی یا فیلمبرداری ، کتاب و روزنامه ، لب تاب ، کالسکه و غذای بچه
- کالای خطرناک قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما :
داروهای غیر رادیو اکتیو ، کبریت بی خطر ، لوازم آرایشی
- مایعات قابل حمل همراه مسافر در کابین هواپیما :
مایعات در ظروف جداگانه که حجم هر یک بیشش از 100 میلی لیتر نباشد و تمامی این ظروف باید در یک پلاستیک شفاف یک لیتری براحتی جا شوند و درب آن بسته شود ، ابعاد پلاستیک 20 در 15سانتی متر و درب آن قابلیت باز و بسته شدن مجدد را داشته باشد ( شامل مایعاتی که به منظور درمان یا رژیم خاص مورد نیاز مسافر در طول پرواز می باشد و غذای کودک )
حمل هرگونه ژل ، خمیر ، لوسیون ، مخلوط مایع و جامد ،محتویات ظروف تحت فشار مثل خمیر دندان ، ژل مو ، نوشیدنیها ، سوپ ، شربت ، عطر ، کف اصلاح، اسپری ها و هر ماده دیگری با غلظت و مشخصات مشابه ممنوع می باشد .
- چمدان گمشده :
مسافران باید در صورت گم شدن بار خود ، بلافاصله مورد را با مدارک ذیل به کارکنان ما گزارش و به صورت کتبی شکایت نمایند :
- کوپن یا بلیت پرواز
- تگ بار
- کارت شناسایی ( پاسپورت ، گواهینامه رانندگی )
تمام این اسناد و اطلاعات برای ایجاد PIR ( گزارش بی نظمی در مایملک ) به منظور جستجوی بار گمشده در سیستم ردیابی ضروری است و دفاتر ایستگاه ایرلاین مربوطه مسئول پیگیری در 5 روز اول می باشد .
در صورتی که بار گمشده ظرف مدت 5 روز مشخص نگردد ، ایستگاه باید به دپارتمان ردیابی بار مرکزی با مدارک ذیل اطلاع رسانی نمایند :
- گزارش بی نظمی در مایملک ( PIR )
- تگ بار
- کوپن یا بلیت پرواز
- کارت شناسایی ( پاسپورت ، گواهینامه رانندگی )
- فرم اظهارنامه ( لیست محتویات بارو توشه گمشده بهراه قیمتهای آن )
دپارتمان ردیابی بار یک پرونده ایجاد کرده و سپس یک بررسی عمیق یک ماهه در مورد آن انجام می دهد که اگر موقعیت بار مشخص نگردید آن را به دپارتمان خدمات فرودگاهی برای جبران خسارت ارسال می کنند . براساس مقررات بین المللی ، کلیه پرداخت ها از نظر وزن کیلوگرم ( یک کیلوگرم = 20 دلار ) محاسبه می شود .
- صدمه ، گم شدن اقلام داخل چمدان :
مسافران باید در صورت وارد آمدن صدمه قابل توجه مثل شکسته شدن چرخ یا دسته ، پاره شده و گم شدن اقلام همراه چمدان خود ، بلافاصله مورد را با مدارک ذیل به کارکنان ما گزارش و به صورت کتبی شکایت نمایند :
- کوپن پرواز
- تگ بار
- کارت شناسایی ( پاسپورت ، گواهینامه رانندگی )
براساس مقررات بین المللی ، درصورت صدمه دیدن یا گم شدن اقلام داخل چمدان ، مسافران مورد را باید ظرف 7 روز بعد از تاریخ مسافرت گزارش نمایند .
- تاخیر در تحویل بار :
براساس مقررات بین المللی ، درصورت تاخیر در تحویل بار ، مسافران مورد را باید ظرف 21 روز بعد از تاریخ تحویل بار گزارش نمایند .